Wednesday, December 13, 2006

Nog een Canon


Het is er dan toch van gekomen.... Mijn Canon powershot S2IS heeft concurentie in huis gekregen. Deze week een Canon Eos 400D gekocht. De camera ligt heel goed in de hand voor mij ookal vinden sommigen hem klein voor een spiegelreflex. De bediening is grotendeels gelijk aan de S2IS, maar hier en daar zelfs handiger. Functies die je veel gebruikt zitten nu niet meer onder de functietoets maar hebben een plaats als knopje achterop de camera. Zo zit daar op een zeer gemakkelijke plaats de Isowaarde, witbalans, meteringsysteem en AF. Ook een knopje voor het bekijken van je foto's is voorzien en een knopje voor wissen. Dat zat bij de S2IS allemaal onde de functietoets of in het menu weggestopt.
Fotograferen ermee was even een ander verhaal. Geen image stabilisatie meer en dat is even wennen. Veel bewogen foto's tot gevolg. Ook het negenpunts metering systeem reageert heel anders dan ik had verwacht. Het zal dus veel oefenen worden.
Voor een eerste geslaagde foto kun je kijken op het weblog dat ik voor deze camera heb geopend:
http://carophoto.blogspot.com

4 comments:

Anonymous said...

Beste mevrouw,
Zo nu en dan loop ik even binnen op jouw blog en vind ik nuttige info terug. Je taal is er één die ik als amateur versta. Ik ben pas opnieuw (her) gestart met mijn ouwe liefde door de stap te zetten naar digitaal en heb een EOS400D aangekocht.
Maar wat koop je nu aan lens(zen) om als beginner die "haarscherpe" foto's mee te maken..?
Graag uw advies aub ?
Bedankt

Pol

Carola Rummens said...

Hallo Pol

Bedankt voor je reactie. Sorry voor mijn late reactie. Ik heb al een poosje niets meer an deze blog toegevoegd.
Ik heb zelf bij de EOS 400D twee image stabilisatie lenzen gekocht. De 28-135 mm IS lens en de 70-300 IS lens. Ze zijn echter wel een stuk duurder dan de gewone lenzen. Maar ik vind ze erg goed. Wel een stuk minder lichtgevoelig en dat kan dan wel weer eens een nadeel zijn.
Zonder image stabilisatie moet je voor goed scherpe foto's je armen goed tegen het lichaan houden of steun zoeken bij een muurtje of iets dergelijks. Dat helpt echt.
Hopelijk heb je nog iets aan deze informatie.

Veel groeten
Caro

Anonymous said...

Proficiat met je aankoop en veel fotoplezier ermee!

Tim Freh said...

Ik heb in de 'zwakte', namelijk dat de camera klein zou zijn, altijd een voordeel gezien. Zeker als je op sommige momenten aan straatfotografie wil doen is het erg handig om niet met zo'n groot ding over straat te lopen. En ja, het is ook nog eens 'n voordeel bij dieven.

Ik zou je zelf adviseren de portretlens 50mm f/1.8 te kopen. Die is goedkoop en ook best goed. Als je wat meer geld kun je z'n duurdere broer kopen. Als je later toch een fullframe zou kopen komt zo'n lens altijd van pas :).