Saturday, August 26, 2006

Gent (landschapsmode)


Gent is een prachtige stad met vele historische gebouwen. Een rondvaart over de Leie laat je de stad weer van een heel andere kant zien. Natuurlijk veel foto's gemaakt die dag.
Een van de mooiste gebouwen in de binnenstad van Gent is wel de oude burcht 'het Gravensteen'. Hij ligt gedeeltelijk in het water op de splitsing van de Leie en de Lieve. Je kunt het Gravensteen bezichtigen en vanaf zijn muren langs de bovengalerij heb je een prachtig zicht over de stad Gent. Hier heb ik eens mijn landschaps mode gebruikt omdat ik zowel de voor als de achtergrond van deze foto's scherp wilde hebben.
Misschien zal het niet helemaal te zien zijn als je deze foto hierboven bekijkt, maar alleen in het middengedeelte is de foto scherp. Zowel de linker als de rechter kerk zijn niet scherp meer en ook de hoek linksonder is verre van scherp.
Bij beter onderzoek van de andere stadsfoto's, welke niet in de landschapsmode waren genomen, bleek dat mijn toestel ook in de automaat en P-stand die ik had gebruikt, toch echt een probleem te hebben in de hoeken wat scherpte betreft.
Ook bleek dat de Canon S2 IS het moeilijk heeft om op een heel zonnige dag de contrasten in licht en donkere partijen goed te verwerken. Dat is hier goed te zien aan de lucht welke geen enkel contrast meer heeft tussen wit en blauw, wat er wel degelijk was.
Ik vond dat toch een heel teleurstellende ontdekking.

No comments: