Thursday, August 03, 2006

Panorama

De Canon Powershot S2 IS heeft net als mijn vorige camera de Powershot A70 een panorama functie. Op vakantie in Luxemburg deze functie voor het eerst eens uitgestest.
Direct viel een verbetering op. Na het maken van de eerste foto blijft deze voor een deel in het schermpje staan en zo kun je heel gemakkelijk bepalen tot hoever je de camera kunt verschuiven om toch overlap te houden. Dit is een hele goede functie om missers tijdens het nemen van panorama foto's te voorkomen.
Thuis moeten dan de verschillende foto's nog worden verwerkt tot een panorama. Dat kan bijvoorbeeld met een programma als Photoshop CS2 dat ik heb gebruikt in de foto hierboven. Toch ging het niet in een keer automatisch goed. De drie foto's die ik als basis heb gebruikt voor deze panorama foto hadden ruim overlap en toch zette photoshop ze fout aan elkaar. Dat was op te lossen doordat elke foto afzonderlijk ook nog na de automatische functie te verplaatsen zijn. Zo kun je de fout handmatig herstellen. Jammer is dat echter wel, dus ik ging opzoek naar een gratis pakket op het web dat ook panoramafoto's kon verwerken. Zo'n programma is bijvoorbeeld Autostitch. Autostitch zette wel de drie foto's in de automatische functie correct aan elkaar maar had een enorm verlies aan scherpte. Voor mij was dit dus geen optie. Ondanks dat Photoshop CS2 dus niet geheel vlekkeloos mijn foto's tot een panorama foto verwerkt, is het een pluspunt dat er geen merkbaar verlies aan kwaliteit van de foto's is na verwerking tot een panoramafoto.

1 comment:

Astrid Witte said...

Mooie foto, je krijgt meteen zin om op vakantie te gaan...